Yvon Koopman

 

Op een woensdagmorgen mail ik Yvon Koopman met de vraag of ik haar mag portretteren voor Arteco Magazine. Kunstenaarsduo SAGE heeft me haar naam doorgegeven. Kort daarna gaat de telefoon, het is Yvon.

Ik vraag aan Yvon of ze op dit moment ergens exposeert.  Ze vertelt over de expositie 'Grensloos Kunst Verkennen', in Drenthe, waar op een groot aantal locaties, in verschillende panden en in de open lucht, kunstwerken worden geëxposeerd.

Yvon maakte haar tentoonstelling in een stal. Klinkt wellicht niet iedereen aantrekkelijk in de oren, zo'n expositieplek, maar bij Yvon kun je er van op aan dat ze met een origineel idee komt. Als je met haar praat en haar werken bekijkt, dan valt direct op dat Yvon iemand is van de onverwachte invalshoeken. Zo ook in dit geval. Sinds er schapen in de 'expostal' leven, heeft Yvon bedacht dat ze sporen van schapen vast kan leggen op collages met lakmoespapier. Samenwerken met de omgeving lijkt voor Yvon volkomen vanzelfsprekend. Liet ze eerst de schapen participeren, daarna moesten ook de spinnenwebben eraan geloven. Yvon maakte kleine propjes papier en plakte die in de spinnenwebben. Ik heb geen foto van deze 'webkunst' gezien, maar de propjes die de lijnen van de webben volgen, lijken me een sprookjesachtig beeld opleveren.

Afvaltrofee voor het Ministerie van Vrom


Sprookjesachtig is sowieso een typering die bij het werk van Yvon past. Kijk je naar de afvaltrofee, die ze maakte voor het ministerie van VROM, dan lijk je op het eerste gezicht torens uit een sprookje uit 1001 nacht te zien. Pas als je inzoomt zie je dat de trofee inderdaad is opgebouwd uit afval. 'Ik geef de dingen graag een tweede ziel, een tweede leven' zegt Yvon, en 'ik gebruik Arabische en Chinese kranten in mijn collages, die ik verscheur en inteken met inkt. Dit geeft een sprookjesachtige uitstraling. Ik gebruik ook takjes, elfenbankjes, schelpen die ik vind. Andere mensen vinden ze ook voor mij. Ruimtes, maar ook voorwerpen die ik vind of krijg, inspireren mij. Als ik projecten met mensen doe, dan probeer ik zo dicht mogelijk bij de mensen te blijven. Vaak laat ik ze letterlijk meedoen, zodat ze zich verantwoordelijk voelen omdat het project ook van hun wordt.'

M.C.M. de Grootstraat Schiedam
Participatieproject met bewoners van Nieuwland en basisschool de Taaltuin



Dat Yvon allerminst op zichzelf gericht is, blijkt niet alleen uit haar werk, waarin ze vraagt de omgeving mee te werken aan kunstwerken, maar ook uit het enthousiasme waarmee ze vertelt over werk van anderen. Ze noemt Willemien Schaap, Frans Zekhuis, Jelle de Graaf, als we spreken over eco art en andere te portretteren kunstenaars...

Meer over Yvon en haar werk kun je lezen en zien op www.yvonkoopman.nl

Informatie over de expositie in Drenthe vind je op www.grenslooskunstverkennen.nl

 

 

colofon copyright disclaimer contact
arteco magazine voet